• Úvod
  • O sdružení
  • VIP sekce
  • Naše akce
  • Sponzoring
  • Práce
  • English
  • Kontakt
  • Úvod
  • O sdružení
  • VIP sekce
  • Naše akce
  • Sponzoring
  • Práce
  • English
  • Kontakt

Blog

  • You are here:
  • Home
  • Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí

Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí

  • Posted by Jana Babáčková
  • On 30.12.2019
  • In SharePoint Online, Správa obsahu
  • 0
Spread the love

Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí. Tato zpráva se poprvé objevila v „Message Centru“ vybraným tenantům již začátkem prosince 2019 a zhruba v polovině ledna 2020 začnou viditelné změny. Nejprve se jen přejmenuje šablona nových webů z Blogu na “Blog (retired)”, o několik měsíců později zmizí možnost založit nový web typu blog z grafického uživatelského prostředí úplně (předběžně červenec 2020) a posledním krokem, který zatím žádný termín nemá, je znemožnění přidání nového příspěvku i do již existujících blogů. A nesmíme zapomenout na Delve blogy, u těch byl Microsoft ještě přísnější. V polovině ledna 2020 už žádný nový nezaložíte, od poloviny února 2020 nepřidáte nový příspěvek a začátkem července 2020 budou blogy odstraněny z profilů natrvalo. Používáte je? Co s tím?

Upozornění z O365 “Message Centera”

Klasický blog je v podstatě web plný stránek specifického typu obsahu s několika speciálními sloupci (kategorie, komentář…), které dělají ze stránky příspěvek dělený v kategorii a čase. Stávající klasické stránky (wiki, webpart, blog & a do jisté míry takí publishing) mohou být převedeny do moderního vzhledu i bez migrace pomocí trošky PowerShellu (ConvertTo-PnPClientSidePage), projektů z GitHubu (Page Transformation  UI, sp-dev-modernization) nebo pomocí nejrůznějších nástrojů SharePoint Frameworku, ale myslete na to, že architektura moderních stránek je jiná a jde tu víc o převod obsahu, než funkcí. Špatně (a nebo vůbec, to záleží na volbě nástroje) se Vám bude pracovat například se zápatím stránek, „Search Content Query“ web partem ve stránce nebo s wiki stránkami, které mají vlastní (nebo schovanou) levou navigaci a takové „Publishing pages“ zůstávají oříškem pro většinu nástrojů ještě teď.

“Page Transformation UI”

Než se do převodu pustíte, je dobré vědět jestli je to vůbec potřeba – jestli se blog používá a nebo kolik jich vlastně Váš portál k dnešnímu dni obsahuje. I pro to existují různé nástroje, vyzkoušet můžete například „Modernization Scanner“, který pracuje jak v grafickém režimu nebo z příkazového řádku, generuje pěkný report (soubor Office 365 Blog inventory.xlsx) a dokumentace k němu je dostačující.

Pátrání po klasických webech typu blog
Stav scanu v příkazovém řádku
Vygenerovaný report

Zakládáte nový blog? Pak předejdete problémům, když žádný klasický web typu blog už nezaložíte. Alternativy nabízím hned dvě: 1) můžete začít s moderními stránkami webu typu „Communication site“, s několika speciálními sloupci a „News“ nebo „Highlighted content“ web party nebo 2) můžete použít Sway (třeba v případě Delve blogů), který však za poslední 2 roky prošel jen minimem změn a trošku zaostává (a ne každý si s tímhle nástrojem rozumí). První možnost tak zůstává jistotou.

Takže, pokud chcete nový blog, založte si „Communication site“ a přidejte do ní sloupce (webu) pro všechno, co budete potřebovat zveřejnit jako kategorie, datum vydání nebo autora (pozor, autor příspěvku a autor stránky bývají občas dvě různé osoby). Vytvořte novou, první stránku podle svých představ a uložte ji jako šablonu pro každý další příspěvek, naučte své správce obsahu pracovat s novými stránkami a dohromady vytvořte několik prvních příspěvků (tedy stránek).

Příspěvky zobrazené pomocí “News” web party

Jak budete hotovi, můžete začít s distribucí / zobrazováním Vašich příspěvků pomocí „News“ nebo Highlighted content“ web part. Obě dokáží zobrazit Vámi požadovaný počet příspěvků v novém, dynamickém stylu, ale je mezi nimi přece jenom jeden podstatný rozdíl – „Highlighted content“ umí pracovat s „custom query“, tedy s KQL, kde můžete být ve svém zadání daleko přesnější. Jen je škoda, že se ztrátou klasických blogů přijdeme také o specifický typ obsahu, který jsme mohli pro svůj dotaz použít, moderní stránka je prostě stránka jako každá jiná… Každopádně použití “Highlighted content” web party i v základním nastavení (tedy jen s filtrem) je opravdu jednoduché a rychlé.

“News” web part
“Highligted content” web part

Vámi vybrané příspěvky pak můžete zobrazovat agregovaně na hlavní stránce nebo napříč celým portálem a dělit je podle produktů, jazyka nebo třeba akce přesně tak, jak potřebujete. A pokud necháte AI volnou ruku (volba „Recommended for current user“), bude obsah časem cílený na právě přihlášeného uživatele podle obsahu co odebírá, vytváří nebo do jakého oddělení patří.

… co říkáte, je to změna k lepšímu, nebo Vám budou klasické blogy chybět?

TAGS: O365
Share:

Previous Post

SharePoint online Provisioning Service

Next Post

Ohlédnutí za konferencí v Praze
0 comments on Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí

Post a comment Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Rubriky
  • Instalace
  • Kamil
  • Konference
  • Konfigurace
  • Nezařazené
  • Obecné funkce
  • Office 365
  • Power Automate (Flow)
  • Power BI
  • Práce
  • Přizpůsobení vzhledu
  • SharePoint On-premises
  • SharePoint Online
  • Správa obsahu
  • SQL Server
  • Updaty
  • Vyhledávání
  • Vývoj
  • Workflow
Štítky
2010 2013 2016 2019 Aktualizace Brno Certifikace Cloud CZSPC Design Flow Forms GDPR Historie Hybrid K2 Konference Licencování Logy O365 Obsah OCR Office365 Online Power BI PowerPlatform Praha Práce Reporting Search SharePoint SQL SSRS Statistiky Teams Trička update updates vysoká dostupnost Workflows Školení
Scroll
@2017 iLikeSharePoint CZ, info@iLikeSharePoint.cz